Ki mondja meg mi érdekel?

A mai témánk apropóját egy nagyon elgondolkodtató TED videó adta. Igaz, ez a videó már nem mai, de ahogy haladunk előre az időben, egyre inkább bebizonyosodik, hogy nagyon is valós aggályokat fogalmazott meg Eli Pariser, az előadó.

Az információ megosztás és áramlás egyre gyorsabban, egyre modernebb formákban válik elérhetővé, ahogy fejlődik a technika. Ezt tapasztaljuk nap, mint nap. Viszont olyan láthatatlan folyamatok is beindultak a háttérben, amelyek veszélyeztethetik a tisztánlátásunkat és a világról alkotott képünket.

Nézd meg a videót, megéri! (Ha most nincs 9 perced végignézni, néhány bekezdésben összefoglaltuk a lényeget lentebb.)

Összefoglalva a lényeg:

A legtöbb közösségi és információ megosztó portál a testre szabás irányába halad. Minden felhasználó a saját maga érdeklődésére jellemző hírfolyamot látja a Facebookon, a Google is más-más találati listákat jelenít meg a felhasználóknak, akik ugyanarra a szóra keresnek. De egyre több tartalomszolgáltató vagy akár hírportál megy el ebbe az irányba, hazai példákat is tudnánk mondani, több oldalról is, de valószínűleg ezeket Te is tudod.

A háttérben szűrők működnek, melyek bizonyos információkat beengednek, míg más információkat elrejtenek a szemünk elől. Megpróbálják kitalálni, hogy minket mi érdekelhet. És a probléma itt gyökerezik. Algoritmusok döntik el helyettünk, hogy mi a fontos. Korábbi kattintásaink, webes előzményeink alapján ítélik meg, hogy minket mi érdekelhet.

Azért is veszélyes ez a jelenség, mert észrevétlen. Hogyan vennénk észre, hogy mások milyen hírfolyamokat vagy keresési, találati listákat látnak. Eljutunk egy olyan világba, ahol az internet azt mutatja nekünk, amiről azt hiszi, hogy látni szeretnénk és nem azt mutatja, amit látnunk kell. Innentől kezdve nem mi döntjük el mi jusson el hozzánk, hanem robotok. És a legrosszabb, hogy nem látjuk, mi marad ki a hozzánk eljutó információhalmazból.

Régen volt cenzúra, ami ellen mindenki küzdött. Aztán az internet elhozta a szabadságot, de most egy újfajta cenzúra van kialakulóban, amit nem emberek, hanem robotok irányítanak. Pedig komoly szükség van arra, hogy ezekbe a szűrőkbe be legyen programozva egy kollektív társadalmi felelősségvállalás és etika is.

Előfordulhat, hogy a hülyeség lesz a fontos

Ezek az információ szűrők úgy működnek, hogy azt vizsgálják, hogy milyen jellegű tartalmakra kattintunk leghamarabb és az ismerőseink is milyen információt ajánlanak számunkra minél nagyobb számban. Az ember természetéből fakadóan az érdekes dolgok kerülnek előtérbe. Az érdekes dolgok nem mindig fontosak. Sőt gondolj bele a Facebookon is sokkal könnyebben terjednek a „cukiságok”, meg a „vicces”, ám haszontalan dolgok. A hasznos dolgok a legtöbbször nem annyira érdekesek.

Ezért az információ szűrőink „értékrendje” eltolódik. A hasznos vagy fontos dolgok háttérbe szorulhatnak és előfordulhat, hogy el sem jutnak hozzánk. Pedig igenis tudnunk kell a kellemetlen dolgokról is, olyanokról, amik nem különösebben izgalmasak, vagy érdekesek, de fontosak vagy fontosnak kellene lenniük az értékrendünkben. Meg kell ismerkednünk az ismerőseinktől eltérő nézőpontokkal is és olyan témákkal is, amiknek a létezéséről magunktól nem tudnánk.

Tehetsz ellene!

Nem tartjuk egyértelműen rossznak a testre szabott tartalom generálást, viszont érdemes elgondolkodni Eli Pariser szavain. Nem árt ha tudsz a leírt jelenségről. A választás a Te kezedben van, egyrészt megválaszthatod Magadnak azokat az információ forrásokat, amelyek nem csak érdekes, hanem hasznos és értékes információkkal látnak el.

Másrészt pedig ki is kapcsolhatod ezeket a szűrő algoritmusokat. A Facebookon bejelentkezés után menj erre az oldalra , a Google-ben pedig ezen az oldalon nézheted meg, hogy a Google szerint mi érdekel Téged. Ezeket szerkesztheted is ha gondolod a Facebookon és Google felületén egyaránt. De akár teljesen meg is szüntetheted a keresések találati listájánál alkalmazott testre szabást.

Elképzelhető, hogy kevésbé fog tetszeni amit kapsz, nem érzed majd annyira érdekesnek az ilyen módon látott lehetőségeket és a Facebookon is el fog árasztani mindenféle osztályozás nélküli üzenet, információ, ami már túl sok lesz.

Mi nem javasoljuk azt, hogy teljesen kikapcsold ezeket az algoritmusokat. Inkább figyelj oda arra, hogy milyen tartalmakat nézegetsz közösségi oldalakon és tanítsd meg a szűrőket arra, hogy számodra mit jelent a releváns és értékes tartalom. Tudatos felhasználóként segítségedre is lehet ez az egész. Például, ha az Online Marketing Akadémia bejegyzéseit „like”-olod, akkor ilyen jellegű tartalmak gyakrabban fognak megjelenni a monitorodon. Ha csak a poénos dolgokat nézegeted és osztod meg, akkor egy idő után azt fogod észre venni, hogy az egész Facebook hírfolyamod egy viccgyűjteménnyé alakult át.

Úgy gondoltuk, ez egy fontos téma, reméljük tetszett!

***

Jövünk nem sokára és folytatjuk!

Üdv,

Fehér Márton,
Gombos Zsolt